پنل بتن اکسپوز: متریال محبوب نمای ساختمان

فهرست مطالب

پنل بتن اکسپوز یا همان پنل پیش‌ساخته نما، پوششی نهایی از جنس بتن است که به کمک انواع پلیمرها و مواد افزودنی، کیفیت ظاهری بسیار بالایی برای فضا پدید می‌آورد. به همین واسطه این نوع از بتن کاملا مناسب استفاده در نما ساختمان و دکوراسیون داخلی است. اکنون که با کلیت پنل بتن اکسپوز آشنا شدیم، لازم است بدانیم ویژگی های اصلی این متریال چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چرا استفاده از پنل بتن اکسپوز رایج تر از بتن درجا است و در آخر آن‌که این پنل های بتنی چگونه نصب و اجرا می شوند.

پنل بتن اکسپوز هامربتن پارک علم و تکنولوژی تهران

پنل بتن اکسپوز نما | اجراشده توسط هامربتن

 

مزیت‌های پنل بتن اکسپوز نسبت به بتن درجا

پنل بتنی نما، به صورت تایل های پیش ساخته و در کارخانه تولید می‌گردد. از آن جا که کلیه مراحل ساخت پنل بتن اکسپوز با استفاده از دستگاه های پیشرفته صورت می‌پذیرد، بتن اکسپوز پیش‌ساخته نسبت به بتن درجا کیفیت ساخت بالاتری دارد. علاوه بر این، محصولات پیش ساخته دارای امکان تعویض یا تعمیر در صورت خرابی هستند. اما شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت پنل بتن اکسپوز نسبت به بتن درجا، افزایش سرعت نصب و اجرای متریال است که در کاهش هزینه های نهایی پروژه تأثیر به‌سزایی دارد.

پنل بتن اکسپوز کف هامربتن پروژه مسکونی تهران

پنل بتن اکسپوز کف | اجراشده توسط هامربتن

 

 

پنل بتن اکسپوز چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای پنل بتن اکسپوز به صورت کلی به چند دسته تقسیم می شود. استفاده در نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی رایج ترین موارد کاربرد بتن اکسپوز پیش‌ساخته هستند.

  • نمای بیرونی: نماسازی خارجی ساختمان
  • دکوراسیون داخلی: دیوارپوش، مبلمان پیش‌ساخته بتنی، راه پله
  • کف سازی: مناسب سطوح با تحمل بار ترافیکی بالا؛ مانند پارکینگ و محوطه کارخانه
  • لندسکیپ: محوطه سازی ویلا، پله بتنی و مبلمان فضای باز
  • محوطه های شهری: پارک و فضاهای عمومی، معابر شهری
  • فضاهای مرطوب: استخر و حوض آب

 

بتن اکسپوز نما برند پیمون بتن

پنل بتن اکسپوز نما | اجرا شده توسط پیمون بتن

 

ویژگی های بتن اکسپوز پیش‌ساخته چیست؟

بتن اکسپوز به راحتی تمیز می‌شود و شرایط نگهداری آسانی دارد. این متریال همچنین دوست‌دار محیط زیست است و می‌توانید آن را به زیبایی با انواع دیگر متریال و سبک‌های مختلف معماری هماهنگ کنید. بتن اکسپوز پیش‌ساخته به طور کلی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • زیبایی منحصر به فرد: ظاهر طبیعی بتن اکسپوز به خودی خود جلوه ماندگاری به فضا می‌دهد. علاوه بر آن‌ بتن اکسپوز به خوبی با معماری معاصر هماهنگ می شود و حسی از مدرنیته با خود به همراه می‌آورد.
  • تنوع بالای طرح و مدل: پنل بتن اکسپوز در طرح ها و مدل های متنوعی تولید می‌گردد. این متریال همچنین در تمامی رنگ ها قابلیت تولید دارد.
  • امکان سفارشی سازی: شما می‌توانید بتن اکسپوز پیش‌ساخته را در ابعاد، و طرح و رنگ دلخواه خود سفارش دهید.
  • کیفیت بالا و دوام عالی: بتن اکسپوز تمام ویژگی های فنی بتن را دارد، بنابراین پنل های بتنی مقاومت بالایی در برابر فشار، کشش و سایش دارند. از آنجا که بتن اکسپوز پیش‌ساخته در کارخانه و تحت کنترل دقیق کیفی تولید می‌شود، طول عمر بسیار زیادی دارد.
  • عایق خوب صوت و حرارت: بتن اکسپوز عایق صوت و حرارت و غیرقابل اشتعال است.
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی متفاوت: از مهم ترین ویژگی های متریال مناسب نمای خارجی ساختمان این است که لازم است در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و تابش مستقیم آفتاب مقاومت خوبی از خود نشان دهد. بتن اکسپوز تمامی این پارامترها را دارا می‌باشد.
  • مقرون به صرفه: بتن اکسپوز نسبت به مصالح سنتی معماری هزینه تمام شده به صرفه تری دارد. همچنین با توجه به تنوع بالای طرح و رنگ آن، دست طراح برای انتخاب متریالی با قیمت مناسب کاملا باز است.
پنل بتن اکسپوز پله بروتال بتن پروژه اداری

پنل بتن اکسپوز پله | اجراشده توسط بروتال بتن

 

اجرای بتن اکسپوز پیش‌ساخته چگونه است؟

پیش از آشنایی با روش های نصب بتن اکسپوز پیش‌ساخته لازم است درباره زیرسازی مناسب آن اطلاعاتی داشته باشید. چراکه بتن اکسپوز به عنوان پوشش نهایی نصب می‌گردد، در نتیجه لازم است بستر زیرین از کیفیت و مقاومت کافی برخوردار باشد تا نتیجه نهایی به صورت سطحی یکنواخت و پرداخت شده بروز یابد. به طور کلی می‌توان گفت در صورتی که متریال زیرساز پنل بتن اکسپوز تحمل بار فیزیکی بالایی نداشته باشد، لازم است ابتدا شاسی کشی روی زیرساخت انجام شود و سپس پنل بتنی اجرا گردد.

پنل بتن اکسپوز پیش‌ساخته به دو شیوه خشک و تر قابل اجرا می باشد؛

  • اجرای بتن اکسپوز به شیوه خشک: این روش اجرای بتن اکسپوز کاملا مکانیکی و با استفاده از نبشی و زیرسازی فلزی صورت می‌گیرد. به این صورت که پنل بتنی با استفاده از اتصالات و زیرسازی مناسب به دیوار پیچ می‌شود. از آنجا که در این روش از هیچ گونه ملات یا چسبی استفاده نمی‌شود، نتیجه نهایی بسیار تمیز خواهد بود. مزایای نصب بتن اکسپوز به شیوه خشک شامل موارد زیر است:

استحکام و مقاومت بسیار بالا

سبک سازی وزن سازه

امکان تعمیر و بازسازی آسان نما

افزایش قابل توجه سرعت ساخت و ساز

 

  • اجرای بتن اکسپوز به شیوه تر:

در روش نصب به صورت تر یا دوغابی، ابتدا پنل‌ها در پشت به دو صورت برای اتصال به دیوار آماده‌سازی می‌شوند: ایجاد شکاف و یا نصب مفتول. سپس پنل‌ها را به دیوار متصل می‌کنند و با استفاده از فضای بین پنل و دیوار، ملات‌ریزی انجام می‌شود تا پنل به خوبی با دیوار درگیر شود. لازم به ذکر است که این روش نسبت به روش خشک ارزان‌تر است.

بتن اکسپوز نما هامربتن پروژه مسکونی اصفهان

 

کلام پایانی

همان طور که دیدید، پنل بتن اکسپوز متریالی همه‌کاره با ویژگی های نوینی است که برخی از معایب و سختی های استفاده از بتن معمولی را بهبود بخشیده است. قابلیت رنگ‌پذیری بالای این متریال و امکان سفارشی سازی طرح و ابعاد آن کمک فراوانی به معماران کرده که بتوانند بدون نگرانی، در کنار استحکام و مقاومت بالای سازه، به المان های زیبایی‌شناختی فضا توجه کنند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بتن اکسپوز و مشاهده انواع طرح و رنگ موجود به صفحه بتن اکسپوز مراجعه کنید.

 

منبع:

HAC Arquitectura

برندهای معرفی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.