متریال ارزان نمای ساختمان آجر نما پروژه مسکونی جلفا اصفهان

7 متریال ارزان برای نمای ساختمان

فهرست مطالب

طراحی نمای ساختمان برای معمار و کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع آنچه که در اولین دیدار با یک بنا مشاهده می‌شود و به نوعی امضای طراحی به‌شمار می‌آید، نمای ساختمان است. بنابراین عجیب نیست که معماران مایلند نمایی گیرا و جذاب برای پروژه خود طراحی کنند. اما مسئله‌ای که ممکن است مانع تحقق خواست معمار شود، قیمت تمام‌شده برخی از متریال های ساختمانی است. چراکه معمولا کارفرما مایل است پروژه با حداقل قیمت به سرانجام برسد. سوال مهم این است؛ آیا متریال های ارزانی در بازار موجود است که بتوانند در عین مقاومت و زیبایی، دغدغه مالی کارفرمایان را نیز برطرف سازند؟ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

متریال ارزان نمای ساختمان ترموود و آجر پروژه مسکونی

متریال ارزان برای نمای ساختمان | آجر و ترموود

 

ارزانترین مصالح برای نمای ساختمان

در بین انواع متریال های ساختمانی، برخی قیمت مناسب و معقولی دارند. برخی از انواع متریال های ساختمانی نیز تاحدودی ارزان قیمت هستند. ویژگی‌های متریال، نحوه ساخت و دستمزد اجرایی سه دلیل اصلی قیمت مناسب انواع متریال های ساختمانی است. در ادامه نمونه‌هایی از ارزانترین مصالح برای نما را معرفی می‌کنیم.

 

1.     فایبرسمنت

فایبرسمنت صفحات سیمانی الیاف دار است و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع پرداخت می‌شود. سمنت برد مناسب طراحی نمای ساختمان با انواع کاربری، از مسکونی تا تجاری و صنعتی، است. این متریال نوین ویژگی‌های جالب توجهی نیز دارد. فایبرسمنت عایق بسیار خوب صوت است، به‌نحوی که از آن در طراحی فرودگاه‌ و پوشش تونل‌ در سراسر جهان بهره می‌گیرند. همچنین در برابر رطوبت مقاوم است و خاصیت اشتعال‌ناپذیری دارد.

 

قیمت فایبرسمنت در تمامی مراحل استفاده از آن، از تولید تا اجرا و نصب نهایی، بسیار مقرون به صرفه است. ترکیب اولیه این متریال بر پایه مواد در دسترس همچون سیمان و الیاف طبیعی و مصنوعی است. نصب و اجرای آن هم به صورت پنل‌های پیش ساخته انجام می‌پذیرد که هزینه نهایی اجرای پروژه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این فایبرسمنت گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که مایلند از طرح مشابه سنگ و چوب با قیمت بسیار پایین‌تر در نمای ساختمان خود بهره ببرند.

مشاهده انواع طرح و قیمت فایبرسمنت

متریال ارزان نمای ساختمان فایبرسمنت پروژه مسکونی زعفرانیه تهران

متریال ارزان برای نمای ساختمان | فایبرسمنت

 

2.     نمای فلزی

امروزه نماهای فلزی در انواع متفاوتی ساخته می‌شوند. کامپوزیت، استرچ متال و پانچ متال نمونه‌هایی از نمای فلزی با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستند. ترکیب اولیه این نوع نما می‌تواند از جنس فلزهایی چون آهن، آلومینیوم، مس و زینک باشد. هرکدام از این فلزها ظاهر و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ اما نمای فلزی به طور کلی چند ویژگی کلیدی دارد. سبک و انعطاف‌پذیر است، مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی دارد و نگهداری یا تعمیر آن به راحتی صورت می‌پذیرد.

 

قیمت نمای فلزی متناسب با نوع فلز و طرح آن گستره وسیعی دارد. به صورت کلی می‌توان گفت نمای فلزی در مقایسه با کاربرد گسترده و کیفیت بالایی که دارد بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین آلومینیوم و مس ارزان‌ترین فلزها برای استفاده در نمای ساختمان هستند.

مشاهده انواع طرح و قیمت نمای فلزی

متریال ارزان نمای ساختمان نمای فلزی پروژه مسکونی

متریال ارزان برای نمای ساختمان | نمای فلزی

 

3.     پنل بتن اکسپوز

بتن اکسپوز پیش ساخته یا همان پنل بتن اکسپوز، پوششی نهایی از جنس بتن است. این بدین معناست که پنل بتن اکسپوز برای طراحی در نمای ساختمان کاملا مناسب است. بتن اکسپوز کیفیت و طول عمر زیادی دارد، عایق بسیار خوب صوت و حرارت است و در برابر شرایط جوی متفاوت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. طرح و رنگ پنل بتن اکسپوز همچنین بسیار متنوع است و امکان سفارشی‌سازی دارد.

 

با تمام این ویژگی‌ها، این متریال نوین قیمت مقرون به صرفه‌ ای در ساخت و اجرا دارد. اما چرا؟ زیرا ترکیبات اولیه بتن به فراوانی یافت می‌شود و متریال نسبتا ارزانی است. مضاف بر این‌، پنل بتن اکسپوز به‌ صورت پیش ساخته و کاملا آماده به محل پروژه منتقل می‌شود؛ در نتیجه سرعت اجرای پروژه را افزایش می‌دهد. در نهایت این عامل تأثیر بسزایی بر کاهش قیمت تمام‌شده بتن اکسپوز دارد.

مشاهده انواع طرح و قیمت بتن اکسپوز

متریال ارزان نمای ساختمان پنل بتن اکسپوز پروژه ویلایی

متریال ارزان برای نمای ساختمان | بتن اکسپوز

 

4.     ترموود

شاید از مشاهده ترموود در لیست متریال های ارزان برای نما تعجب کنید! اما این متریال نوین ساختمانی ویژگی‌هایی دارد که آن را شایسته حضور در این لیست کرده است. ترموود، چوب طبیعی حرارت دیده است که ساختار سلولی آن تغییر یافته و در نتیجه مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. چوب ترمو در طیف گسترده‌ای از طرح و ابعاد پرداخت می‌شود و جلوه فوق‌العاده‌ای به نمای ساختمان می‌دهد.

 

در ساخت ترموود از انواع چوب مانند کاج، صنوبر، زبان گنجشک، سپیدار و.. بهره می‌گیرند که قیمت هریک متناسب با ویژگی‌های چوب و درجه سختی تولید آن متفاوت است. اما تنوع بالای چوب ترموود به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از انواع ارزان‌تر آن برای نمای ساختمان خود استفاده کنید. همچنین از آن‌جا که چوب ترمو، چوب اصلاح شده است؛ هزینه‌های تعمیر یا جایگزینی چوب تا حد زیادی حذف می‌شود. بنابراین می‌توانید با خیال راحت تا سال‌های متمادی از این متریال استفاده کنید.

مشاهده انواع طرح و قیمت ترموود

متریال ارزان نمای ساختمان ترموود پروژه مسکونی تهران

متریال ارزان برای نمای ساختمان | ترموود

 

5.     سیمان سفید

سیمان سفید از هر نظر مشابه سیمان معمولی است، به جز آن‌که درجه سفیدی بسیار بالایی دارد. در مراحل ابتدایی تولید این نوع سیمان، از کلینکر سفید استفاده می‌کنند؛ و در ادامه با حذف برخی مواد معدنی و افزودن سنگدانه‌هایی با رنگ سفید مانند گچ و آهک، درجه سفیدی سیمان را افزایش می‌دهند. سیمان سفید نور را به خوبی منعکس می‌کند، عایق حرارت و ضدآب است، و دوام بالایی دارد. لازم به ذکر است که سیمان سفید نسبت به سیمان شسته سرعت اجرایی بالاتری دارد.

متریال ارزان نمای ساختمان سیمان سفید پروژه ویلایی

متریال ارزان برای نمای ساختمان | سیمان سفید

 

6.     سیمان شسته

این نما انواعی از نماهای اندودی است، به این معنا که لازم است سطح دیوار قبل از اجرای سیمان شسته، اندودکاری شود. در ترکیب سیمان شسته از سنگدانه‌های رنگی و رنگدانه برای ایجاد طیف وسیع طرح و رنگ استفاده می‌کنند. جالب است بدانید علت نام‌گذاری نمای سیمان شسته بدین شکل این است که پس از اجرای متریال، سطح آن را با آب می‌شویند. سیمان شسته استحکام و دوام بالا و قیمت بسیار مناسبی دارد؛ البته سرعت اجرای آن پایین است.

متریال ارزان نمای ساختمان سیمان شسته پروژه مسکونی اصفهان

متریال ارزان برای نمای ساختمان | سیمان شسته

 

7.     آجر نما

آجر از مصالح بومی ایران به‌شمار می‌آید و امروزه به صورت گسترده در نمای ساختمان استفاده می‌شود. دلیل محبوبیت آجر در وهله اول، دوام و مقاومت بسیار بالای آن است. بناهای باستانی از جنس آجر در سراسر جهان، گواهی بر این مدعا هستند. اما آجر ویژگی‌های مهم دیگری نیز دارد که محبوبیت بالای آن را رقم می‌زد. آجر مقاومت حرارتی خوبی دارد، و کیفیت بافت آن در برابر عوامل محیطی و جوی به‌ندرت تغییر می‌کند. متریال زیبایی است و می‌توان با آن طرح‌های بسیار خلاقانه‌ای در نمای ساختمان پدید آورد.

ساخت و اجرای نمای آجری قیمت تمام‌شده کاملا به‌صرفه‌ای دارد. ترکیب اولیه آجر مانند بتن اکسپوز و سیمان در دسترس است و نصب نسبتا آسانی هم دارد.

متریال ارزان نمای ساختمان آجر نما پروژه مسکونی جلفا اصفهان

متریال ارزان برای نمای ساختمان | آجر نما

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، بتن اکسپوز، ترموود، فایبرسمنت و آجر نمونه هایی از اقتصادی ترین متریال‌ها برای نما هستند. البته این نکته را درنظر بگیرید که تمامی این متریال‌ها بسته به تامین‌کننده و طرح انتخابی، ممکن است قیمت بالاتری نسبت به سایر مصالح پیدا کنند. مشاوران آرک.آ می‌توانند شما را در پیدا کردن تامین‌کنندگان مناسب و هماهنگ با بودجه پروژه، همراهی کنند. برای ارتباط با مشاوران آرک.آ با این شماره تماس حاصل فرمایید.

 

منابع:

Arch2o

Re-thinking the future

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.