متریال جدید ساختمانی فایبرسمنت نما

افزایش سرعت ساخت و ساز با متریال های جدید ساختمانی

فهرست مطالب

مدت زمان اجرای پروژه همواره از بزرگ ترین چالش های ساخت و ساز در معماری بوده است. کارفرما مایل است تا پروژه در سریع ترین زمان ممکن تکمیل شود، در حالی که مجری و پیمانکار ممکن است نتوانند در مدت کم اجرا را به پایان برسانند. یکی از دلایل این امر شرایط حاکم بر پروژه، به واسطه متریال ساختمانی انتخاب شده و سختی اجرای آن است.

مصالح سنتی در معماری که اصطلاحا با عنوان مصالح ماسونری می‌شناسیم، به دلیل نحوه اجرای نسبتا پیچیده و مدت زمان مورد نیاز برای بهره‌برداری، سرعت ساخت و ساز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. در مقابل و با پیشرفت علم و تکنولوژی مصالح جدیدی به دنیای معماری معرفی شده‌اند که دارای ویژگی های جالب و نوینی هستند. این مصالح سرعت اجرایی بسیار زیادی دارند. در این مقاله به بررسی سه نمونه از این متریال می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

متریال جدید ساختمانی فایبرسمنت و بتن اکسپوز نما

متریال های جدید ساختمانی | فایبرسمنت نما

 

متریال های جدید ساختمانی

مصالحی که در ادامه معرفی می‌کنیم، علاوه بر سرعت بالای نصب و اجرا مزیت های فراوان دیگری هم دارند که به طور خلاصه به آن اشاره خواهیم کرد. شما می توانید برای آشنایی کامل با هر یک از این متریال به مقالات تخصصی سایت آرک.آ مراجعه کنید.

فایبرسمنت

فایبرسمنت صفحات سیمانی الیاف‌دار و از انواع سمنت برد است. این متریال با فیبرهایی از جنس چوب، شیشه، مواد آلی یا معدنی ترکیب می‌شود و بسیار مناسب استفاده در نما و دکوراسیون داخلی است. فایبرسمنت به صورت صفحات پیش‌ساخته پرداخت می‌شود که به آسانی قابل نصب بر روی سازه است.

پنل های فایبرسمنت ضدآب هستند و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و تابش آفتاب دارند. علاوه بر این‌ها این متریال جدید ساختمانی انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هم دارد که به همراه تنوع بالای رنگ و طرح توانسته است مورد توجه معماران در سراسر جهان قرار بگیرد. استفاده در نمای آپارتمان ‌ها، ساختمان های ویلایی و بلندمرتبه، پوشش دیوارهای داخلی و سقف کاذب، استفاده در کف ساختمان های سبک و به عنوان زیرساخت کاشی و سرامیک، همه و همه از کاربردهای معمول فایبرسمنت هستند.

متریال جدید ساختمانی فایبرسمنت نما پروژه مسکونی زعفرانیه تهران

فایبرسمنت نما | پروژه باغ زعفرانیه تهران

 

فایبرسمنت برد در ضخامت های مختلف تولید می شود و نکته مهم آن است که صفحات فایبرسمنت متناسب با ضخامت کاربری های متفاوتی هم دارند. به عنوان مثال فایبرسمنت با ضخامت 10 الی 12 میلی‌متر مناسب استفاده در نمای ساختمان است، در حالیکه می توان از فایبرسمنت 18 الی 20 میل با خیال راحت در سطوح کف باربر و سازه ای ساختمان بهره گرفت. مشاهده انواع طرح و ضخامت فایبرسمنت

سرعت اجرای فایبرسمنت

از آن جا که صفحات فایبرسمنت پیش ساخته و سبک هستند، سرعت اجرای فايبرسمنت به تقریبا دو برابر دیگر متريال ها افزایش یافته است و نصب آن می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی به اتمام برسد. (با فرض آنکه سه نیروی کار در یک شیفت 8 ساعته فایبرسمنت را نصب کنند، می توان در همان شیفت 80 متر متریال را تکمیل کرد.)

متریال جدید ساختمانی فایبرسمنت نما خشکه چین پروژه مسکونی تهران

فایبرسمنت نما | اجراشده توسط خشکه چین

 

بتن اکسپوز

بتن اکسپوز پنل های پیش ساخته بتنی است که سطح نهایی آن صیقل یافته و کیفیت ظاهری بالایی دارد. این متریال در کارخانه به صورت تایل هایی با ابعاد مختلف تولید می شود. به دلیل ظاهر مناسب و بدون نیاز به پوشش این نوع از بتن، می توان از آن هم در نمای ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخلاف فایبرسمنت، بتن اکسپوز قابل استفاده به عنوان زیرساخت متریال های دیگر نیست و پوشش نهایی محسوب می‌شود.

به صورت کلی می توان گفت بتن اکسپوز مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی دارد و عایق خوب صوت و حرارت است. این متریال همچنین دوستدار محیط زیست است. طول عمر بالا، قابلیت تولید در ابعاد و اندازه های متنوع، قابلیت استفاده در کنار دیگر مصالح و مقرون به صرفه بودن، از مزیت های مهم بتن اکسپوز است.

متریال جدید ساختمانی بتن اکسپوز نما هامربتن پروژه مسکونی اصفهان

بتن اکسپوز نما | اجراشده توسط هامربتن

 

سطوح خارجی بتن اکسپوز قابلیت رنگ آمیزی دارند اما رنگ اصلی خاص و سرد آن با المان های معماری مدرن هماهنگ می‌شود و به هر فضایی جلوه ای از مدرنیته می بخشد.

مشاهده انواع طرح و رنگ بتن اکسپوز

سرعت اجرای بتن اکسپوز

پنل های بتن اکسپوز به صورت آماده به محل پروژه منتقل می شوند، در نتیجه سرعت اجرای پروژه را بالا می‌برند. عامل دیگر در افزایش سرعت ساخت و ساز با بتن اکسپوز، نحوه اجرای آن است که می‌تواند به دو صورت خشک و همراه ملات باشد. در صورتی که این متریال به روش خشک اجرا شود، مدت زمان اجرای پروژه به نحو قابل توجهی کاهش می‌یابد. نکته جالب توجه این است که روش اجرای خشک با وجود قیمت بالای هر پنل بتن اکسپوز، هزینه تمام‌شده پروژه را کاهش می‌دهد.

متریال جدید ساختمانی بتن اکسپوز نما پروژه مسکونی

متریال های جدید ساختمانی | بتن اکسپوز نما

 

کامپوزیت

ورق های کامپوزیت از صفحات آلومینیوم به همراه پلی اتیلن و رزین تشکیل می شوند. کامپوزیت در کشور آلمان ابداع شد و حدود 30 سال است که مورد توجه معماران کشورهای مختلف قرار گرفته است. مزیت‌های بزرگ کامپوزیت مانند قیمت مناسب، مقاومت بالا و شکل پذیری آسان موجب شده که استفاده از این متریال در نمای ساختمان بسیار محبوب باشد. البته استفاده از ورق کامپوزیت نما در برخی از شهرهای ایران قانونی نیست. از کاربردهای دیگر کامپوزیت می‌توان استفاده در دکوراسیون داخلی، بازسازی نماهای قدیمی، غرفه‌های نمایشگاهی و گالری‌ها، پوشش سقف و ورودی ساختمان ها را برشمرد.

جالب است بدانید که کامپوزیت خاصیت آکوستیک هم دارد. سبک بودن این متریال و داشتن عملکرد غیریکپارچه نیز، فاکتورهای مهمی در ضدزلزله بودن ساختمان به حساب می‌آیند. کامپوزیت در برابر حریق مقاوم است و قابلیت آب بندی و تعویض پنل ها در صورت خرابی از دیگر ویژگی های بسیار جالب آن است.

سرعت اجرای کامپوزیت

روش اجرای نمای کامپوزیت مانند فایبرسمنت و بتن اکسپوز، به صورت خشک است. همان‌طور که پیش تر اشاره کردیم؛ تکنیک اجرای خشک در نما مزیت‌های زیادی دارد که سرعت و کیفیت بالای اجرا از نمونه‌های آن است.

متریال جدید ساختمانی کامپوزیت نما پروژه اداری تجاری

متریال های جدید ساختمانی | کامپوزیت نما

 

نتیجه گیری

در این مقاله با سه متریال نوین در معماری مدرن آشنا شدیم که علاوه بر مزیت های بسیار مهم و کلیدی، مدت زمان ساخت و ساز ما را با کاهش شایان توجهی همراه می‌کنند. در واقع وزن کم، پیش‌ساخته بودن و امکان اجرای متریال به صورت خشک مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر سرعت اجرایی پروژه هستند. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره های رایگان تیم آرک.آ با همکاران ما در تماس باشید.

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.