میکروسمنت دیوار هایکا

مزایا و معایب استفاده از میکروسمنت در ساختمان

فهرست مطالب

ميكروسمنت یک پوشش دکوراتیو متشکل از سیمان و رزین های آب پایه است که بر روی سطوح مختلف به راحتی اجرا می‌شود. این متریال نوین در عین ترند بودن برای برخی از معماران همچنان ناشناخته است به گونه ای که درباره مزیت های آن اطلاعات چندانی ندارند. در این مقاله قصد داریم به لایه های عمیق میکروسمنت سرک بکشیم و خیلی دقیق آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مزایا و معایب استفاده از میکروسمنت به عنوان پوشش کف و دیوار و نکات اجرایی این متریال را که برای معماران جالب توجه است به طور کامل بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

میکروسمنت کف هایکا پروژه اداری تهران

میکروسمنت کف | اجراشده توسط هایکا

 

موارد کاربرد میکروسمنت

میکروسمنت متریالی است که از ترکیب مواد اولیه بتن مشتق می‌شود و در نهایت با اعمال اصلاحات شیمیایی، کیفیت مطلوب و ویژگی های نوین متریال حاصل می‌گردد. ترکیب کلی پوشش میکروسمنت بر پایه آب و سیمان به همراه سنگدانه، رنگدانه های معدنی، رزین های مصنوعی و افزودنی های کاتالیزگر است. محصول نهایی پس از گیرش میکروسمنت بسیار سبک و دارای مقاومت مکانیکی بالا است که در عین حال زیبایی منحصر به فردی دارد.

 

مشخصات فنی میکروسمنت
مقاومت فشاری

مناسب فضاهای عمومی (به جز فضاهای صنعتی)

مقاومت سایشی

بسیار بالا (مناسب فضاهای نسبتا پرتردد)

ضخامت

اندک (3-2 میلی‌متر) و عدم ایجاد سربار روی سطح و امکان سبک‌سازی سازه

انعطاف پذیری

بسیار بالا و قابلیت تشکیل پل بر روی ترک‌ها

میزان چسبندگی

بسيار بالا و يكپارچه سازی سطوح متفاوت

زمان خشک شدن سطحی

4 ساعت

زمان خشک شدن عمقی

(در دمای 25 درجه سانتی‌گراد)

72-120 ساعت

دمای مناسب جهت اجرا

5-25 درجه سانتی‌گراد

سهولت و سرعت در اجرا

بسیار بالا

نفوناپذیری در برابر رطوبت

بسیار بالا

عمر و دوام

بسیار بالا و کاهش هزینه های نگهداری ساختمان در زمان بهره برداری

 

میکروسمنت تطبیق ‌پذیری زیاد و قابلیت اتصال به هر نوع سطحی را دارد و می توانید از آن در تقریبا همه فضاها استفاده کنید؛ اما کاربرد این متریال بیشتر در فضاهای مسکونی و تجاری تحت عنوان پوشش دکوراتیو مطرح می‌شود. این متریال علاوه بر پوشش کف، به عنوان پوشش دیوار، راه پله و نماسازی خارجی هم کاربرد دارد؛ البته استفاده از آن در چند سال اخیر بیشتر متمرکز بر نماسازی داخلی و پوشش تزئینی بوده است. کاربرد میکروسمنت به طور کلی شامل موارد زیر است؛

  • نماسازی خارجی
  • سقف و کف: کفپوش
  • دیوار: دیوارپوش و نمای داخلی
  • سطوح مورب: انواع پله و سطوح شیب دار
  • مبلمان: صندلی، انواع مبلمان و پیشخوان، شومینه
  • لندسکیپ: سطح عبور و مرور عابرپیاده
  • فضاهای مرطوب: حمام، استخر و جکوزی، سرویس های خانگی
  • سطوح در تماس با مواد اسیدی: آشپزخانه، سینک ظرف شویی و کابینت
  • فضای باز: تراس و حیاط خلوت
میکروسمنت کف پروژه مسکونی تهران

میکروسمنت کف

 

نکات اجرایی میکروسمنت برای معماران

  • سطح یکپارچه و بدون درز: از آن جا که میکروسمنت به صورت خمیری اجرا می شود، درزها و شکاف ها کاملا پر می‌شود و در نتیجه سطحی یکپارچه حاصل می‌گردد که نمایانگر اصول معماری مدرن است. سطح بدون درز میکروسمنت همچنین مقاومت پوشش را در برابر فشار بارهای ترافیکی و نفوذ مواد شوینده افزایش می‌دهد که موجب می‌شود این متریال پوشش مناسبی برای سطوح پرتردد و آشپزخانه و حمام باشد.
  • زیرسازی: یکی از مهم ترین نکاتی که لازم است پیش از اجرای میکروسمنت در نظر داشته باشید زیرسازی است؛ چراکه این موضوع تأثیر به سزایی در استحکام و کیفیت نهایی کار دارد. زیرسازی درست و اصولی مساوی است با کاهش قابل توجه مشکلات احتمالی حین و پس از اجرای پوشش. توجه داشته باشید که میکروسمنت پوشش مناسبی بر روی سطوحی که احتمال تغییر شکل دارند (مانند چوب و آزبست) نیست.
  • نوسازی و بازسازی سطوح: میکروسمنت به دو دلیل بسیار مهم متریال مناسبی جهت بازسازی ساختمان است؛ اول آنکه این پوشش چسبندگی بالایی دارد و به راحتی به سطح زیر خود (با هر نوع متریالی) متصل می‌شود. مورد دوم آنکه ضخامت نهایی پوشش میکروسمنت بین 2 الی 3 میلی‌متر است و این ضخامت اندک کمک می‌کند ابعاد فضا بدون نیاز به تخریب پوشش قبلی، ثابت بماند.
  • لغزندگی پایین سطح: انواع بافت میکروسمنت میزان لغزندگی متفاوتی دارند و لازم است نوع بافت به طور دقیق متناسب با کاربری سطح تعیین شود. اما به طور کلی میکروسمنت متریالی با خاصیت ضد لغزش است و برای استفاده در محیط هایی که کودکان و سالمندان حضور دارند بسیار ایده‌آل می‌باشد.
  • شیب سطح: پیش از اجرای میکروسمنت شیب سطح باید به گونه ای تنظیم شود که برای خروج آب مناسب باشد.
  • نمای منحصر به فرد: پوشش میکروسمنت در هر پروژه ظاهر خاص خود را دارد که این موضوع به واسطه دو ویژگی اجرایی میکروسمنت محقق شده است؛ قابلیت اجرای دستی متناسب با سلیقه و خواست مجری و طراح پروژه، و تنوع بسیار بالای بافت.
میکروسمنت دیوار تارنگ دکور پروژه تجاری

میکروسمنت دیوار | اجراشده توسط تارنگ دکور

 

  • لاک میکروسمنت: لاک یا لایه رویی میکروسمنت در سه نوع مات، براق و ساتن در بازار موجود است. لاک مات و ساتن مناسب سطوح کف است که به لغزندگی کمتر سطح کمک شایانی می‌کند. لاک براق هم مناسب پوشش دیوار و نماسازی است که باعث انعکاس بیشتر نور از سطح می‌شود و وسعت و درخشندگی فضا را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد.
  • مدت زمان نصب: بین 3 الی 5 روز (یک هفته زمان لازم است تا گیرش نهایی میکروسمنت صورت گیرد و امکان تردد روی سطح فراهم شود.)
  • مقاومت در برابر تابش UV: از آن جا که میکروسمنت بر پایه سیمان است، بر خلاف پوشش های اپوکسی، در برابر تابش آفتاب مقاومت بالایی دارد و مناسب اجرا بر روی سطوح خارجی است.
  • هدایت حرارتی و سیستم های گرمایشی: ضریب هدایت حرارتی میکروسمنت در حدود بتن و اندکی کمتر از سرامیک است و به کمک اتکا بر جزء پلیمری خود می‌تواند در برابر تنش های گرمایی ناشی از سیستم های کف ایستادگی کند. در نتیجه به عنوان پوشش بر روی سطوح با گرمایش از کف کاملا مناسب است.
  • حداکثر دمای قابل تحمل: میکروسمنت می تواند تا حداکثر دمای 40 درجه سانتی گراد را تحمل کند؛ و در اثر قرارگیری طولانی مدت در دمای بالا رزین های پلیمری فرمولاسیون میکروسمنت نرم می‌شوند و احتمال ایجاد ترک در سطوح زیرین پوشش افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که ضخامت پوشش میکروسمنت در کاربری گرمایش از کف باید بین 3 الی 4 میلی متر باشد و دمای منبع گرمایش از چهل درجه سانتیگراد فراتر نرود.
<yoastmark class=

میکروسمنت کف

 

مزایا میکروسمنت به عنوان پوشش کف و دیوار

  1. چسبندگی عالی و قابلیت اتصال بر روی انواع متریال
  2. عدم نیاز به حضور ماشین آلات سنگین در محل و اجرای تمیز و بی سروصدا
  3. پایداری و مقاومت بالا در برابر ضربه، خراش، ترافیک و عوامل جوی
  4. ضخامت بسیار کم با تأثیر ناچیز بر بار سازه ای ساختمان
  5. پالت رنگ و بافت نامحدود با امکان سفارشی سازی
  6. ضد آب و ضد لغزش، مناسب فضاهای مرطوب
  7. از بهترین متریال‌ها برای گرمایش از کف
  8. مناسب داخل و خارج ساختمان
  9. تمیزکردن و نگهداری آسان
میکروسمنت کف فیروزه فام پارس پروژه تجاری مسکونی

میکروسمنت کف | اجراشده توسط فیروزه فام پارس

 

معایب میکروسمنت به عنوان پوشش کف و دیوار

  1. اجرای پوشش حدود یک هفته زمان می‌برد
  2. برای اجرا نیاز به نیروی کار متخصص و مورد اعتماد است
  3. زیرسازی بسیار مهم است و به وسیله مش فایبرگلس انجام می‌شود
  4. احتمال ایجاد ترک بر اثر نصب یا زیرسازی نامناسب وجود دارد
  5. نسبت به متریال سنتی (مانند آجر و سرامیک) هزینه بر است
میکروسمنت دیوار هایکا

میکروسمنت دیوار | اجراشده توسط هایکا

 

کلام پایانی

در این محتوا با کاربردهای کلی میکروسمنت آشنا شدیم و به نکات اجرایی پرداختیم که به معماران در انتخاب این متریال کمک شایانی می کند. دریافتیم که این متریال چه ویژگی های منحصر به فردی دارد و کاربری های خاص آن متناسب با این ویژگی ها کدام است. در آخر هم سعی کردیم مزایا و معایب میکروسمنت را به طور خلاصه اما دقیق و صادقانه بیان کنیم. در نهایت تصمیم با شماست لیکن می توانید با تیم آرک.آ برای دریافت مشاوره های تخصصی در ارتباط باشید. آرک.آ با دسترسی به مرجع کاملی از اطلاعات بروز و پروژه های مطرح ایرانی می تواند شما را در انتخاب متریال مناسب پروژه راهنمایی کند.

 

منابع:

Topciment

Becosan

 

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.