ترازو Terrazzo کف هایکا شوروم تهران

متریال ترازو Terrazzo چیست؟ هرآنچه که لازم است بدانید

فهرست مطالب

ترازو Terrazzo نامی آشنا در جهان معماری و ساختمان است. موزائیک‌های قدیمی که ظاهر مات و زبری داشتند، نیاکان همین متریال در نوع امروزی خود به حساب می‌آیند. اما این متریال کهن و نام‌آشنا امروز و همراه با پیشرفت‌های نوین در عرصه مصالح ساختمانی، دستخوش تغییرات بنیادین و جدی، مانند افزایش مقاومت در برابر ترافیک بالا، شده که آن را به یکی از محبوب‌ترین متریال‌های پوشش کف و دیوار تبدیل کرده‌است.

ترازو چیست؟ چگونه و در چه انواعی ساخته می‌شود؟ موارد استفاده ترازو کدام است و چطور می‌توانیم از آن در طراحی معماری خود بهره بگیریم؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

ترازو Terrazzo کف هایکا پروژه تجاری تهران

ترازو کف | اجراشده توسط هایکا

 

ترازو Terrazzo چیست؟

واژه ترازو از کلمه لاتین “Terra” به معنای زمین، گرفته شده است. نامگذاری این متریال بی دلیل نبوده است چراکه نخستین نمونه های ترازو در موزاییک های مصر باستان و به عنوان کفپوش استفاده می‌شده. پس از آن و با گذشت قرن های متمادی، شکل مدرن ترازو در حدود 500 سال پیش در ونیز، شهر روی آب، توسط مردمانی که به دنبال جایگزینی ارزان‌تر برای سنگ مرمر بودند ساخته شد و در فضای باز و تراس خانه‌ها به صورت پوششی دكوراتيو مورد استفاده قرار گرفت.

ترکیب اولیه ترازو از تراشه های سنگ مرمر در مخلوط بتن به وجود آمد. به مرور زمان تکنولوژی ساخت آن تا جایی پیش رفت که پای این متریال به بازسازی ساختمان‌ها پس از جنگ‌ جهانی و جنبش‌های مدرن معماری باز شد. ترازو امروز برخلاف نمونه های کلاسیک، ظاهر براق و صیقلی دارد، بسیار مقاوم شده و می‌توانید آن را به صورت بدون درز و یکپارچه هم اجرا کنید. این ویژگی‌های نوین و تغییرات چشمگیر موجب شد که معماران مجدد به آن تمایل نشان دهند؛ به گونه ای که ترازو در دو سه سال اخیر به یکی از ترندهای برتر متریال های ساختمانی تبدیل شده است.

ترازو Terrazzo کف هایکا

ترازو کف | اجراشده توسط هایکا

 

ترازو Terrazzo چگونه تولید و اجرا می‌شود؟

متریال ترازو از دو جزء اصلی ساخته می‌شود: تراشه یا خرده‌های مواد سخت و بادوام، و نوعی چسب که این قطعات را در محل خود نگه ‌دارد. تراشه ها می توانند از هر نوع متریال که در برابر ترافیک سنگین مقاومت بالایی دارد باشند؛ مانند سنگ مرمر، گرانیت، کوآرتز، صدف یا حتی شیشه. جز اتصال دهنده هم متناسب با کاربری ترازو، از سیمان یا رزین تشکیل می‌شود. در نهایت دو روش اجرایی برای ترازو وجود دارد: پیش‌ساخته و اجرا در محل.

  • ترازو پیش‌ساخته: تایل ترازو

محصول نهایی در این روش که آن را به نام‌های کاشی یا موزاییک ترازو هم می‌شناسند، می تواند در قالب هایی با اشکال و ابعاد متفاوت تولید گردد و به محل نصب منتقل شود. تایل ترازو هم چنین می تواند به فرم محل نصب، مثلا کانتر یا سطح دیوار، پرداخت شود. لازم به ذکر است که این روش اجرای ترازو هزینه کمتری در پی دارد.

  • ترازو به صورت اجرا در محل

در روش اجرا در محل، مخلوط ترازو بر سطح موردنظر ریخته می‌شود و از نوارهای فلزی برای تقسیم رنگ های مختلف ترکیب از یکدیگر استفاده می‌کنند تا طرح دلخواه شکل بگیرد. این روش اجرا مناسب فضاهای بزرگ با ترافیک تردد بالا است که جلوه زیبا و در عین حال مقاومت زیاد کفپوش برای طراح حائز اهمیت است. اجرا در محل نسبت به روش پیش‌ساخته هزینه بالاتری دارد.

در پایان هر دو روش نصب ترازو، سطح پولیش می شود و پوشش نهایی ترازو همراه با درزگیر (در صورت نیاز) اجرا می گردد تا سطح نهایی کاملا مناسب کاربری موردنظر شود.

ترازو Terrazzo کف و دیوار و کانتر پروژه تجاری دبی

ترازو کف و دکوراسیون داخلی

 

انواع ترازو  Terrazzo و کاربرد هریک

متریال های پوششی مانند ترازو نوعی سیستم به شمار می‌آیند، زیرا از لایه های متنوعی تشکیل می‌شوند که این لایه ها در نهایت ضخامت، وزن و میزان براق بودن پوشش را تعیین می‌کنند. درنتیجه مهم است که نوع ترازو انتخابی شما برای کف حتما وزن و ظاهر مناسبی داشته باشد. در زیر به معرفی انواع رایج متریال ترازو به اختصار می‌پردازیم؛

  • ترازو با ریزدانه سنگ مرمر: این نوع ترازو محبوب‌ترین نوع در بازار محسوب می‌شود. در انواع رنگ زمینه، سایز و شکل ریزدانه تولید می‌گردد.
  • ترازو با ریزدانه گرانیت: ترازو با تراشه گرانیت برای پوشش کف مقاومت بسیار بالایی دارد. در انواع رنگ و طرح قابل سفارش است.
  • ترازو با ریزدانه شیشه: این ترازو انتخابی عالی برای افرادی است که به دنبال یک کفپوش رنگارنگ و چشمگیر از نظر بصری هستند. ویژگی های کلی آن مشابه انواع سنگ مرمر و گرانیت است.
  • ترازو با ریزدانه بتن: این متریال همان‌طور که از نامش پیداست، از تکه‌های خردشده بتن تشکیل شده است. به صرفه ترین نوع ترازو به شمار می‌آید. تنوع رنگ دارد ولی امکان سفارش با رنگ دلخواه وجود ندارد.
ترازو Terrazzo کف و دیوار و دکوراسیون داخلی فیروزه فام پارس پروژه مسکونی

ترازو کف و دیوار | اجراشده توسط فیروزه فام پارس

 

ترازو Terrazzo چه ویژگی هایی دارد؟

اگر متریال ترازو را برای پروژه خود انتخاب کرده اید، حتما با یک متخصص جهت دریافت مشاوره و راهنمایی مناسب ارتباط برقرار کنید. ترازو می تواند پوششی زیبا با عملکرد بسیار خوب باشد، اما به هرحال لازم است پیش از طراحی تمام ویژگی های آن را در نظر بگیرید.

  1. ترازو مقاومت سایشی فوق العاده ای دارد و می توانید از آن در محل هایی با ترافیک تردد بالا استفاده کنید.
  2. ترازو می تواند با انواع سبک های معماری و دکوراسیون داخلی هماهنگ شود و قابلیت سفارشی سازی طرح و رنگ دارد.
  3. ضخامت پوشش ترازو برای کف حدود 5-6 میلی‌متر است و لازم است زیرسازی مناسبی داشته باشد. ترازو پوشش دیوار ضخامت کمتری دارد و سبک‌تر است.
  4. حدودا هر 5 سال یکبار نیاز به پولیش مجدد دارد تا از سایش و ترک خوردگی آن جلوگیری شود.
ترازو Terrazzo کف هایکا شوروم تهران

ترازو کف | اجراشده توسط هایکا

 

از ترازو در چه فضاهایی استفاده کنیم؟

ترازو، این پوشش خاص با ترکیب حس کلاسیک و مدرن، از کف و دیوار کاخ های ونیزی تا سطوح مختلف در معماری معاصر را دربرگرفته است. ترازو را می‌توانید پس از آب‌بندی بر روی هر سطح داخلی، مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه، استفاده کنید. همچنین ترازو گرما را به صورتی مؤثر در خود حفظ می‌کند و در نتیجه پوشش مناسبی برای سطوح گرمایش از کف است.

جدای از نوع ترازو و روش اجرایی که انتخاب می‌کنید، این متریال باز هم می‌تواند شما را شگفت‌زده کند! می‌پرسید چگونه؟ کافی است نگاهی به برخی از زیباترین موارد استفاده از ترازو که در عین حال کاملا رایج و معمول هستند بیاندازید.

  • کفپوش ترازو

ترازو Terrazzo کف پروژه مسکونی تجاری

 

  • ترازو در آشپزخانه

ترازو Terrazzo دیوار و دکوراسیون داخلی آشپزخانه

 

  • ترازو در سرویس بهداشتی

ترازو Terrazzo دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی

 

  • ترازو در دکوراسیون داخلی

ترازو Terrazzo دکوراسیون داخلی مسکونی اداری

 

  • ترازو در فضای باز

ترازو Terrazzo فضای باز و استخر

 

در استفاده از ترازو Terrazzo به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نگهداری از متریال ترازو آسان است. اگر نصب آن به درستی صورت بگیرد، دوام و طول عمر بالایی خواهد داشت. البته این متریال مستعد لک (مواد شیمیایی و اسیدی) و ترک می‌باشد. ترازو به صورت اجرا در محل، بیشتر از نوع اسلب آن در معرض ترک خوردن است که برای رفع ترک‌ کافی است سطح پوشش بار دیگر توسط مجری متخصص پولیش و ساب شود. جالب است بدانيد ترازو بر پایه رزین نسبت به ترازو بر پایه سیمان مقاومت بسیار بیشتری در برابر ترک و خش دارد.

 

کلام پایانی

همان طور که دیدیم، متریال ترازو Terrazzo رنگ ها و طرح های بی‌شماری در اختیار ما قرار می‌دهد و تنوع ترکیب بالایی از مرمر و گرانیت تا شیشه و فلز دارد. نمونه های کهن این متریال همچنان در آثار باستانی مصر و ایتالیا بدون آسیب باقی مانده که گواه بر دوام و مقاومت بسیار بالای ترازو دارد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با متریال ترازو به باقی مقالات مربوطه در بخش مقالات تخصصی سایت آرک.آ مراجعه کنید. همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره تخصصی انتخاب متریال پروژه خود با کارشناسان آرک.آ در ارتباط باشید.

 

منابع:

ELLE Decoration

Tilebar

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.